Czy Twoja agencja kreatywna zna się na strategii reklamowej?

Czy Twoja agencja kreatywna zna się na strategii reklamowej?

Powinna się znać, gdyż dobra strategia reklamowa ma wpływ na skuteczność komunikacji marketingowej Twojej marki. Oto co jest najważniejsze!

Od czego zaczyna się dobra strategia reklamowa?

To właśnie od strategii reklamowej zaczyna się prace nad powierzonym tematem, a rozwiązania kreatywne wynikają z wytycznych strategicznych. Pewne założenia mogą być już „zastane” i przekazane przez klienta, niemniej jednak agencja reklamowa analizuje bieżącą sytuację marki, trendy marketingowe, grupę docelową i wiele innych aspektów i na ich podstawie opracowuje strategię. W zależności od potrzeb zawartych w briefie, strategia reklamowa może być:

  • bardzo rozbudowana lub skrótowa,
  • krótko lub długoterminowa,
  • dotycząca jednej kampanii bądź kompleksowego rozwoju marki. 

Przyjmując pewną uniwersalność, strategia powinna zdefiniować poniższe obszary:

1. Kontekst rynkowy i analiza konkurencji w strategii reklamowej

Analiza konkurencji pozwala prześledzić komunikację innych marek w branży, poznać jej mocne i słabe strony. To nie tylko przegląd działań, ale też próba zrozumienia, dlaczego konkurencyjne marki odnoszą sukcesy. Dzięki takiej analizie agencja kreatywna w swoich propozycjach może zaproponować skuteczniejsze rozwiązania, a także uniknąć podobieństwa konceptów kreatywnych do już istniejących w przestrzeni reklamowej. 

To również okazja do przeanalizowania trendów reklamowych i szerzej - kulturowych i odpowiedź na pytanie, czy docelowe rozwiązania kreatywne powinny za nimi podążać czy może próbować iść o krok dalej i te trendy wyprzedzać.

 

2. Grupę Docelową (Target Group), do której będzie kierowana komunikacja

Agencja kreatywna musi poznać demografię, potrzeby, pragnienia, motywacje i preferowane kanały komunikacji odbiorców. Ta wiedza pozwala na stworzenie przekazu reklamowego, który rezonuje z odbiorcami i wzbudza ich zainteresowanie. Zupełnie inaczej będziemy „mówić” do pokolenia Z, a inaczej do osób mocno dojrzałych. Oczywiście nie każda grupa docelowa jest jednorodna, musimy jednak przyjąć pewne uśrednienie i wyobrazić sobie oraz opisać typowych jej przedstawicieli. Tutaj przydaje się określenie tzw. person - fikcyjnych, czyli realistycznych portretów Twoich typowych klientów. Zamiast mówić o „grupie docelowej kobiet w wieku 25-35 lat", określa się konkretną osobę np. „Katarzyna, 30-letnia singielka, pasjonująca się modą i regularnie odwiedzająca centra handlowe. Wolny czas chętnie spędza ze znajomymi, jest bardzo aktywna w mediach społecznościowych”.

 

Strategia reklamowa

 

3. Pozycjonowanie marki jako kluczowy element strategii reklamowej

Chodzi tu o wykreowanie takiego wizerunku marki, aby zajęła ona konkretne, pożądane miejsce w świadomości odbiorców. Efektywne pozycjonowanie wymaga zdefiniowania, czym marka się wyróżnia i jakie wartości reprezentuje. Na przykład, marka Volvo pozycjonuje się jako synonim bezpieczeństwa, a Apple jako symbol innowacji. (Zobacz jak inne marki przekazują swoje wartości - branding sensoryczny).

 

4.Ton komunikacji (Tone of Voice) w strategii reklamowej, czyli jaki styl i język będzie używany 

To styl, język i emocje, które są wykorzystywane w przekazach reklamowych. Może być lekki i zabawny, profesjonalny, emocjonalny, edukacyjny lub jeszcze inny, ale zawsze powinien być spójny z pozycjonowaniem marki i odpowiadać charakterystyce grupy docelowej

Przykłady? 

  • marka Old Spice używa humorystycznego i ironicznego tonu komunikacji, aby dotrzeć do młodych mężczyzn
  • marka Dove wybrała ton emocjonalny i inkluzywny, promujący pozytywne podejście do ciała, który dobrze rezonuje z większością współczesnych kobiet.

5. Strategia reklamowa oparta na insightach – zrozumienie konsumenta

Po dogłębnej analizie zachowań i motywacji grupy docelowej strateg agencji kreatywnej znajduje obszar „do zaopiekowania”, który może stać się punktem wyjścia dla komunikacji danego produktu lub usługi. Takim insightem może być na przykład spostrzeżenie, że:

„Kobiety nie chcą dłużej spełniać wygórowanych i nierealnych wymagań względem ich wyglądu. Stawiają na naturalność i autentyczność ”

i wykorzystanie go w komunikacji brandów z branży kosmetycznej i modowej, poprzez komunikaty typu „bądź sobą” czy „piękno jest w Tobie”.

 

6. Big Idea - najważniejszy przekaz, który ma trafić do odbiorców.

Już jesteśmy bardzo blisko zdefiniowania Big Idei, na której oprze się cała komunikacja danej kampanii. To odpowiedź na insight konsumencki, ale już doprecyzowany w formie idei, hasła i wytycznych kreatywnych. I tutaj przykład:

Big Idea marki Dove opiera się na promowaniu autentycznych standardów urody z całą jej różnorodnością, akceptacją siebie i odrzuceniem nierealnych standardów.

Hasło kampanii „Prawdziwe piękno” doskonale ilustruje tę ideę, a wytyczne objęły także sposób filmowania i klucz wyboru modelek.

Big Idea powinna być przy tym na tyle elastyczna, aby można ją było adaptować do różnych kanałów komunikacji, a jednocześnie wystarczająco spójna, aby zachować jednolity przekaz w całej kampanii

Big idea

 

7. Wykorzystywane Kanały Komunikacji, czyli jakie media wybrać  (np. kampania online, social media, outdoor, YouTube).

Kanały komunikacji to media i platformy, za pośrednictwem których marka dociera do grupy docelowej. Przy ich wyborze należy rozważyć, gdzie adresaci przekazów spędzają czas i jakie media konsumują, a także uwzględnić budżet i charakter kampanii (wizerunkowa, produktowa, czysto promocyjna?) oraz sezon, w którym prowadzone będą działania.

Efektywna strategia reklamowa zakłada wykorzystanie kombinacji różnych kanałów komunikacji. Ważne jest również monitorowanie i analiza wyników kampanii, co szczególnie sprawdza się w kampaniach na platformach Google Ads, Facebook Ads, czy TikTok Ads.  Dzięki temu optymalizujemy budżet i zwiększamy skuteczność działań.

 

Potrzebujesz nowej kampanii reklamowej lub pomysłu na długoterminowy rozwój Twojej marki? Wyślij do nas brief! Podejdziemy do tematu strategicznie i z zaangażowaniem. Zrealizowaliśmy dziesiątki skutecznych kampanii reklamowych, które bazują na solidnych fundamentach strategicznych. 

Podsumowanie

Agencja kreatywna, która zna się na strategii, trafnie analizuje potrzeby grupy docelowej i buduje wartość marki, proponując spójne i angażujące przekazy reklamowe. Jej rozwiązania kreatywne czerpią z trendów marketingowych, ale równocześnie odznaczają się oryginalnością i wyróżnialnością.